رفتن به مطلب
Saeed_Shamsi

پاکسازی سریع کش

پست های پیشنهاد شده

1404.jpg

1404.jpg یک توضیح ساده در مورد کش مرورگر ( Browser Cache) را بدانیم :

کش مرورگر به قسمتی از مرورگر گفته میشود که اشیا و دیتاهای مربوط به وبسایت ها و وبلاگ ها ( در کل هر چیزی که در اینترنت بازدید میکنید ) در آنجا ذخیره میشوند تا در مراجعات بعدی شما به همان وبسایت ها دیگری نیازی به بارگذاری اشیا و دیتاهای اضافه نباشد . مزیت این کار در اینست که سرعت بارگذاری صفحات را به صورت قابل توجهی بالا میبرد .

مرورگر محبوب فایرفاکس هم مرورگری است که از این قابلیت استفاده میکند ( البته این مورد فقط مختص فایرفاکس نیست و تمامی مرورگرها از این قابلیت بهره میبرند ) تا سرعت بارگذاری صفحات شما را افزایش دهد .

برای درک بهتر این موضوع بیایید یک کار عملی انجام دهیم .

به عنوان مثال شما پس از تعویض سیستم عامل ، فایرفاکس را نصب میکنید و برای اولین بار به یک وبسایت ( مانند وبسایت شرکت مایکروسافت ) میروید .

در هنگامی که شما برای اولین بار قصد ورود به این وبسایت را دارید ، ممکن است که مدت زمانی نسبتا زیاد سپری شود . البته نه اینکه سرعت فایرفاکس کم باشد . این مدت زمان بستگی به حجم اطلاعات و اشیا موجود در وبسایت نیز دارد .

خب ، آزمایش را شروع میکنیم ( توجه داشته باشید که ما در اینجا قصد انجام یک آزمایش ساده به منظور درک بهتر قابلیت کش در مرورگر را داریم . پس در این آزمایش ما قصد انجام هیچ تست فنی پیچیده ای را نداریم )

برای شروع این آزمایش به دو چیز نیاز داریم :

۱- یک عدد کرونومتر . این وسیله یا داخل جیب یا روی میز شماست . درست حدس زده اید . با همان گوشی موبایل خود میتوانید اینکار را انجام دهید .

۲- یک مرورگر فایرفاکس . به صورت فراوان در دنیای پهناور اینترنت یافت میشود ( در این آزمایش ما از نسخه فایرفاکس ۳٫۶٫۳ و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت استفاده کرده ایم ) .

پس از نصب فایرفاکس ، آن را باز کنید .

آدرس زیر را در آدرس بار وارد کرده و کلید Enter را بفشارید . همزمان با فشردن دکمه Enter ، دکمه شروع کرونومتر را نیز بفشارید .

به نوار پیشرفت که در قسمت پایین و سمت راست فایرفاکس وجود دارد ، نگاه کنید و دست خود را نیز روی دکمه توقف کرونومتر نگه دارید .

2303.jpg

2303.jpg

به محض اینکه نوار پیشرفت به پایان رسید و ناپدید شد ، دکمه توقف را بزنید و زمان بدست آمده را در یک فایل Text یا روی یک برگ کاغذ بنویسید .

در اینجا ما سه بار این کار را انجام خواهیم داد .

بار اول : ۲۸٫۹ ثانیه

بار دوم : ۶٫۹ ثانیه

بار سوم : ۵٫۱ ثانیه

مشاهده میکنید که همینطور زمان کم و کمتر میشود و بازدهی بالا و بالاتر میرود . هر چقدر هم که بازدید شما از یک وبسایت بیشتر باشد ، مدت زمانی که شما منتظر بارگذاری صفحه خواهید بود ، کمتر است .

اکنون به صورت دقیق به کاربرد Cache پی برده اید . البته محتویات کش بی ضرر هم نیست و هر از گاهی باید آنها را پاک سازی کنید تا از سنگین شدن مرورگر کاسته و همچنین امنیت خود را نیز بالاتر ببرید . گاهی اوقات بعضی از بدافزارها در قسمت کش مربوط به مرورگر شما لانه میکنند . تا اینجا قصد داشتیم درک دقیقی از کش مرورگر را به شما یاد بدهیم . اما از اینجا به بعد به قسمت اصلی مقاله بازگشته و روش پاک کردن کش فایرفاکس با یک کلیک را به شما خواهیم آموخت .

ابتدا به آدرس زیر رفته و افزونه مورد نظر را نصب کنید .

پس از نصب افزونه و ریست کردن مرورگر به منوی View رفته و از بین زیر منوها ، منوی Toolbar را انتخاب کنید . سپس گزینه Customize را کلیک کنید .

با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهد شد :

3269.jpg

3269.jpg

آیکون افزونه را نیز میتوانید در داخل این صفحه مشاهده کنید . اکنون خیلی راحت آیکون افزونه را کشیده و در کنار آدرس بار ( پیش سایر آیکون ها ) رها کنید .

4205.jpg

4205.jpg کار شما از اینجا به بعد بسیار راحت است . به منظور پاکسازی کش فایرفاکس ، کافیست روی آیکون این افزونه کلیک کنید .

پس از این مشاهده خواهید کرد که پیغامی از قسمت پایین و سمت راست فایرفاکس بالا می آید و به شما خالی کردن کامل کش را اطلاع میدهد .

5174.jpg[/align] [align=RIGHT]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید ارسال داشته باشید و بعد ثبت نام خود را در سایت کامل نمایید. اگر حساب کاربری در سایت دارید، جهت ارسال با حساب کاربری خود هم اکنون وارد سایت شوید

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • افزودن...