amrdata 20 ارسال شده در تیر 90 جاكوب نيلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتي چون سلطان بهرهوري نرمافزاري، پيشرو در بهرهوري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است. دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Micro system بوده است. وي ابداعگر جنبش مهندسي بهرهوري هزينه (Engineering Discount Usability ) است كه هدف آن پيشرفتهاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامهها ( User Interface ) است . معروفترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ 250 هزار نسخه و به 15 زبـان زنـده منتشر شده است. مطـالب ذيل برگزيده اي از سايت اختصاصي او با نام http://www.useit.com است. • موتور جستوجوي انعطاف ناپذير : بسياري از موتورهاي جستوجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي ميكنند . • پيمايش عرضي صفحات: كاربران علاقهاي به پيمايش افقي صفحات ندارند . • اندازه ثابت فونتها ومتون : به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود . • انبوهي متون: معمولاً سايتهاي حاوي متون حجيم، خسته كننده هستند . • پنجرههاي بازشونده خودكار : كاربران ترجيح ميدهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند . • جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي : كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود . • آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات : انتخاب يا هرگونه كار روي آدرسهايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است . • لينكهاي ايميل در مكان نامناسب : ايميل بايد كاملاً برجسته و مشخص و در مكانهاي مناسب بوده و از لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود . • بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل : كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است . • رابط گرافيكي ( GUI ) غير استاندارد : برداشت كاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامهها تثبيت شده است . • نبود بيوگرافي در سايتها: وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان ميشود. • ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد . • لينكهاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص: كاربران مايل به استفاده مكرر از لينكها براي رسيدن به هدف نيستند. • استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته : استفاده از امكاناتي مانند CHAT، ايجاد انجمنهاي گفتوگو، ايميـل رايگان، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل ميكنند . • بارگذري كند صفحات : وجود گرافيكهاي سنگين آزار دهنده خواهد بود . • ساختارهاي تبليغاتي : كاربران معمولاً از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري ميكنند . • رسالت و هدف نامشخص سايت : بايد نوع سايت از جنبههاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد . • طراحي اختصاصي براي افراد خاص : سايت بايد كاملاً براي تمام كاربران اينترنت ( نه فقط متخصصين ) قابل استفاده و گشت زني باشد . • لينك به سايتهاي ديگر : به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايتهاي مختلف، نبايد تعداد لينكهاي خارج از سايت زياد باشند. • فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت : بودجه پشتيبـاني و نگهداري بايد حداقل به اندازه 50درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود . • تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم : سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرقهاي اســاسي دارد. بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كر. از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت . • لينكهاي تكراري از لحاظ محتوا : مثلاً لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد. منبع نقل قول به اشتراک گذاری این ارسال لینک به ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر