رفتن به مطلب
مهدیزاده

راهنمای ساده و مهم برای سئو جوملا

پست های پیشنهاد شده

در اینجا قصد داریم که به چند نکته پیرامون سیستم مدیریت محتوای جوملا اشاره کنیم. این نکته ها طی سال ها کار و تجربه های مختلف بدست آمده و به شما ارائه شده اند.
URL های جوملا که با موتورهای جستجو سازگاری دارند (Joomla Search Engine Friendly URLs)
 جوملا یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده است که به شما اجازه می دهد که تمام کارهای مربوط به وب سایتتان را مدیریت نمایید. به همین دلیل امروزه جوملا مورد توجه بسیاری از مشتریان طراحی سایت قرار گرفته است. اما هنگامی که جوملا را نصب می کنید، URL های سازگار با موتورهای جستجو به صورت پیشفرض در حالت فعال قرار ندارند و شما باید آنها را تنظیم نمایید.
URL های سازگار با موتورهای جستجوی جوملا فقط برای سرور Apachee کاربرد دارند. جوملا برای هدایت سرور به سمت فایل های صحیح، از mod_rewrite با استفاده از PHP بهره گیری می نماید. برای مسیرهای mod_rewrite تنها ۳ خط کد در htaccess. وجود دارد.
در ادامه این مقاله را تا انتها دنبال نمایید تا مطمئن شوید که هنگام نصب جوملا از URLL های موتور جستجو پسند (Search Engine Friendly URLs (SEF)) استفاده خواهید نمود.
نحوه فعال سازی URL های موتور جستجو پسند(Search Engine Friendly URLs):
ابتدا باید Apache را راه اندازی کنید
سپس باید mod_rewrite را به حالت enabled درآورید
سرور شما باید اجازه دهد که htaccess. لغو (override)گردد.
در فایل configuration.php مقدار $mosConfig_sef= “۱۱” را وارد نمایید. (در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید در فایل config عمومی(global) مقدار را تغییر دهید، از این تنظیمات استفاده نمایید. اگر فایل شما غیر قابل نوشتن (UNWRITABLE) می باشد باید نحوه ی تنظیمات فایل (permissions) را تغییر دهید).
فایل htaccess.txt را به htaccess. تغییر نام دهید.
به این طریق متوجه خواهید شد که بخش ها/محتواها/آیتم ها دارای URLLهای مناسبی خواهند بود. مانند :

http://www.site.com/content/view/5/2

و اجزاهای مختلف، URLهایی مانند زیر خواهند داشت :

http://www.site.com/component/option,com_contact/Itemid,3

عیب یابی URLهای موتور جستجو پسند(SEF) بررسی کنید که آیا Apache را راه اندازی کرده اید ؟
برای بررسی این موضوع به آدرس administration > System > System Info بروید
Server type باید در کنار Web Server موجود باشد. URLهای موتور جستجو پسند بر روی حالت IISS راه اندازی نخواهند شد.
باید بررسی کنید که mod_rewrite در حالت فعال باشد
برای بررسی این موضوع به آدرس administration > System > System Info بروید. بر روی زبانه ی  PHP Information کلیک کنید. اسکرول موس را بچرخانید تا به ردیف Loaded Modules برسید. mod_rewrite باید در اینجا لیست شده باشد. در صورتی که mod_rewrite در اینجا بارگذاری نشده است از میزبان وب خود بخواهید تا mod_rewrite را برای شما فعال کند.
سرور شما باید اجازه دهد که htaccess. لغو (override) شود.
برای بررسی این موضوع تمامی متن موجود در فایل htaccesss. را حذف نمایید و یک کامنت ساده در آن بنویسید. برای مثال :

Code: “Redirect /google.html http://www.google.com”

اکنون در مرورگر آدرس http://www.yoursite.com/google.htm را وارد نمایید.

اگر این کار شما را به Google.com ریدایرکت کند همه چیز درست می باشد.
مقدار  $mosConfig_sef= “۱” را در فایل configuration.php تنظیم نمایید.
همچنین می توانید URLهای موتور جستجو پسند (SEF ) را از طریق آدرس Site > Global Configurationn فعال سازی نمایید.


فایل htaccess.txt را به درستی به .htaccess تغییر نام دهید.


به خاطر داشته باشید که این مورد می تواند بوسیله یک برنامه ی FTPP انجام شود. به نقطه ی ابتدای عبارت دقت کنید! توجه داشته باشید که نمی توانید این تغییر نام را در ویندوز انجام دهید و باید این کار را مستقیما در سرور انجام دهید.
توجه داشته باشید که URLهای موتور جستجو پسند (Search Engine Friendly URLss) در حالت پیش فرض غیر فعال هستند.
دوباره بررسی نمایید که فایل htaccess.txt را به .htaccess تغییر نام داده و بررسی کنید که  Search Engine Friendly URLs را در فایل configuration.php در حالت فعال (on) قرار داده باشید.
آیا هنوز با اعمال این تغییرات مشکل مربوط به URLLهای موتور جستجو پسند برای شما حل نشده است؟ آیا وب سایت شما واقعی است یا بر روی یک سرور تستی قرار دارد؟ در صورتی که سایت بر روی سرور تستی قرار دارد تنظیمات URLهای موتور جستجو پسند را هنگامی که نام دامنه برای سایت تنظیم نمودید، انجام دهید.
پلاگینsh404SEF
پلاگین sh404SEF کار سئو  را در جوملا آسان می کند.
در ابتدا از طریق سایت siliana.com پلاگین Joomla sh404SEF را دانلود و نصب نمایید.
 شما می توانید از طریق فروم جوملا نظرات دیگران را در مورد این پلاگین بررسی نمایید. دستورالعمل به کار گیری این پلاگین در ادامه توضیح داده شده است.
>> برای Apache ، URL های موتور جستجو پسند را فعال نمایید. در صورتی که به ساختار های اتوماتیک تولید  URL علاقه ای ندارید، می توانید از تنظیمات خودتان استفاده نمایید. عنوان صفحه و تگ های متا را تولید کنید و آنها را درون صفحه قرار دهید. عنوان و تگ ها می توانند بصورت دستی نیز تنظیم شوند. بررسی های امنیتی را انجام دهید. به این صورت که محتوای URL و آی پی بازدید کننده (visitor IP) را با چک لیست های امنیتی تطبیق دهید. به علاوه یک سیستم anti-flooding فراهم کنید.
در هنگام بازنویسی URLL، برای کاهش جستجوی پایگاه داده و افزایش زمان بارگذاری صفحه، پلاگین مورد نظر یک سیستم ذخیره (caching) درون خود دارد. sh404SEF با وجود mod_rewrite و همچنین بدون وجود آن می تواند عمل کند (یعنی هم با فایل htaccess. و هم بدون آن). URL ها در هر دو حالت همانند یکدیگر خواهند بود. تنها تفاوت آنها وجود یک بیت index.php در آدرس هنگام استفاده نکردن از فایل htaccess. می باشد. این اکنون تنظیمات پیشفرض می باشد، زیرا استفاده از آن راحت تر خواهد بود.
همچنین ممکن است بخواهید که اسناد خطا (ErrorDocument) خودتان را تنظیم نمایید. چراکه ارور ۴۰۴۴ بدون استفاده از فایل htaccess. دیگر توسط جوملا پردازش نمی شود.
shCustomTagss ابزاری برای مدیریت تگ ها می باشد. این ابزار یک ماژول است که به خواسته ی شما، در هر کدام از صفحات سایت، به بازنویسی عنوان، توضیحان، کلیدواژه ها، ربات ها و زبان تگ های متا می پردازد. این ماژول دارای یک سیستم پلاگین به جای هر کدام از کامپوننت ها است و یک پلاگین منظم محتوا برای تولید تگ ها در آن تعبیه شده است.
به علاوه شما می توانید هر کدام از تگ ها را به دلخواه بر اساس صفحه ی آن تغییر دهید (هر صفحه با URLL آن صفحه شناسایی می شود.)

همچنین می توانید عنوان محتوا را در تگ h1 قرار دهید و Generator = Joomla tags را حذف نمایید. در نهایت با استفاده از این ماژول می توانید هر عملیات تغییر متن را در صفحه ی خود انجام دهید. این تغییرات به معنی ه-ک جوملا نیست، فقط موضوع استفاده از یک پلاگین اضافه است.
shCustomTags به صورت اتوماتیک همراه پلاگین sh404SEFF نصب خواهد شد اما توجه داشته باشید که در ابتدا shCustomTags راه اندازی نمی شود. شما باید در بک اند آن را راه اندازی نمایید و دستورالعمل های آن را بررسی کنید. هر دوی sh404SEF و shCustomTags فقط با استفاده از Joomla 1.012 و VirtueMart 1.0.10 تست شده اند (این دو باید با ورژن های قبلی جوملا کار کنند، اما در مورد اینکه این دو با ورژن های قبلی VirtueMart کار کنند اطلاع درستی در دست نداریم ). تست های ساده ای با استفاده از Joomla 1.0.13 انجام شده است بنابر این sh404SEF نباید مشکلی ایجاد کند.
نصب اسناد و دستورالعمل های sh404SEF (Install Documentation & Instructions)
توجه : اگر قصد دارید از mod_rewrite استفاده کنید موارد زیر را انجام دهید:
قبل از هر گونه تلاش برای فعال سازی این اجزا و استفاده از عملگر های باز نویسی URLL های آنها، باید بررسی کنید که جوملای نصب شده ی شما در حال حاضر با بازنویسی URL سازگار باشد. اگر در بخش advanced parameters در پلاگین sh404SEF گزینه ی no .htaccess rewrite mode را انتخاب کرده باشید، نیازی به بررسی سازگاری جوملا نخواهد بود(اما بسته به تنظیمات سرور شما، این حالت ممکن است همواره به درستی کار نکند).
 به خاطر داشته باشید که : اگر شما با این پلاگین ها مشکل داشته باشید، قطعا مشکل از جوملا نخواهد بود و مشکل احتمالا به ستاپ سرور شما ربط دارد. برای مثال، بسیاری اوقات شما با ارور ۴۰۴ مواجه می شوید یا ارور ۵۰۰ مربوط به سرور داخلی به نمایش در می آید. این موضوع نشان می دهد که چیزی در فایل htacces. شما وجود دارد که که با ستاپ سرور apache سازگاری ندارد.
 اگر با چنین ارور هایی مواجه شدید ، به شما پیشنهاد می کنیم که با شرکت سرویس دهنده ی میزبان وب خود ارتباط برقرار نمایید و از آنها درخواست کمک کنید.
<< اگر فایل htacces. شما با سرور apache یا شرکت میزبان وب شما سازگاری ندارد، استفاده از sh404SEFF (یا دیگر اجزای شبیه به آن مانند ARTIO Joomsef ، OpenSEF یا Advanced SEF) هیچ نفعی برای شما نخواهد داشت چون این اجزاء برای شما کار نخواهند کرد. ابتدا باید نحوه ی نصب خود را تصحیح نمایید و همچنین به محتویات فایل htacces. توجه ویژه ای داشته باشید.
به هر حال یکی از موارد اولیه که باید به آن توجه شود بررسی این موضوع است که آیا mod_rewritee با استفاده از PHP بارگذاری شده است یا خیر. برای این منظور در بک اند جوملا به منوی سیستم بروید، سپس وارد بخش System information شوید. در زبانه ی PHP، عبارت rewrite را جستجو کنید. اگر چیزی پیدا نکردید، نتیجه این خواهد بود که mod_rewrite بارگذاری نشده است و از این رو هیچ چیز کار نخواهد کرد. برای رفع این مشکل باید فایل httpd.conf مربوط به Apache web server خود را تغییر دهید. برای این کار می توانید با مدیر سیستم یا شرکت ارائه دهنده ی سرویس میزبان وب خود تماس  بگیرید و از آنها بخواهید که این تغییرات را برای شما اعمال کنند.
برخی توصیه ها در مورد فایل htacces. :
فایل پیشفرض htaccess. جوملا فایل مناسبی است. این فایل با تنظیمات اکثر کمپانی های میزبان کار خواهد کرد. شما باید حداقل در ابتدای کار از نسخه ی اصلاح نشده ی این فایل استفاده نمایید. فقط این موضوع را به خاطر داشته باشید که این فایل با نام htaccess.txt وجود دارد، بنابر این قبل از هر کاری باید نام آن را به htacces. تغییر دهید.
فایل htacces. استاندارد جوملا برای سیستم URLLهای سازگار با موتورهای جستجو استاندارد جوملا تنظیم و پیکربندی شده است. برای استفاده از این فایل با sh404SEF (یا OpenSEF ، Artio JoomSEF و SEF Advance)، باید این فایل را در یک ادیتور باز کنید و در توضیحات داخلی آن تغییراتی را انجام دهید :
 اگر اسکرول را تا انتها به پایین ببرید و به انتهای فایل بروید، دو بخش مجزا را خواهید دید.

یکی با عنوان Begin – Joomla! core SEF Section (هسته ی اصلی بخش URLهای سازگار با موتورهای جستجوی جوملا ) و درست در کنار آن دیگری با عنوان ########## Begin – 3rd Party SEF Section (بخش URLهای سازگار با موتورهای جستجوی مربوط به کامپوننت های دیگر) قرار دارند.
 در اینجا شما باید در ابتدای هر خط از بخش اول # تایپ کنید و # های بخش دوم را پاک کنید. در نهایت محتویات فایل به صورت زیر خواهند بود :

########## Begin – Joomla! core SEF Section
############# Use this section if using ONLY Joomla! core SEF
## ALL (RewriteCond) lines in this section are only required if you actually
## have directories named ‘content’ or ‘component’ on your server
## If you do not have directories with these names, comment them out.
#
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
#RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
#RewriteCond %{REQUEST_URI} ^(/component/option,com) [NC,OR] ##optional – see notes##
#RewriteCond %{REQUEST_URI} (/|\.htm|\.php|\.html|/[^.]*)$ [NC]
#RewriteRule ^(content/|component/) index.php
#
########## End – Joomla! core SEF Section
########## Begin – 3rd Party SEF Section
#############  Use this section if you are using a 3rd party (Non Joomla! core) SEF extension – e.g. OpenSEF, 404_SEF, 404SEFx, SEF Advance, etc
#
RewriteCond %{REQUEST_URI} ^(/component/option,com) [NC,OR] ##optional – see notes##
RewriteCond %{REQUEST_URI} (/|\.htm|\.php|\.html|/[^.]*)$ [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule (.*) index.php
#
##########  End – 3rd Party SEF Section

توجه : این نوشته ها از فایل htacces. مربوط به نسخه Joomla 1.0.12 گرفته شده است. اگر شما از نسخه های جدیدتر جوملا استفاده می کنید، در سری ۱٫۰٫x ، از آخرین نسخه ی فایل به جای آنچه در اینجا آورده شد استفاده نمایید.
اگر هنگام بررسی بازنویسی URL ، با ارور ۴۰۴ یا ارور داخلی ۵۰۰۰ یا ارور های مشابه آنها مواجه شدید، باید یک # دیگر به ابتدای این خط اضافه کنید(نزدیک به بالای فایل) : Options FollowSymLinksso. بنابراین این خط به صورت زیر خواهد شد :
#Options FollowSymLinks
اگر این تغییر خطاها را برطرف نکرد، اگر سایت جوملای شما در یک sub-directoryy قرار دارد، باید به دنبال خطی شبیه به خط زیر بگردید :
#RewriteBase /
و آن را با خط زیر جایگزین نمایید :
RewriteBase /sub_directory_of_your_joomla_install
در برخی از سرور ها، حتی اگر سایت شما در یک sub-directoryy قرار نداشته باشد، بهتر است جابجایی زیر را نیز امتحان کنید :
#RewriteBase /
جا به جا شود با :
RewriteBase /
 در هر بار تنها یک چیز را تغییر دهید و قبل از امتحان نمودن مرحله ی بعدی بررسی کنید که تغییر اعمال شده چه تاثیری بر نتایج داشته است.
تنظیمات و پیکر بندی sh404SEF
پیکر بندی sh404SEFF به طور کلی کار ساده ای است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آیتم هنگامی که در صفحه ی پیکر بندی قرار دارید می توانید موس را بر روی تصویر آبی رنگ (i) ببرید. هنگامی که این تنظیمات را ذخیره نمایید، تمامی URLهای شما از پایگاه داده حذف خواهند شد.
اگر سایت پر ترافیکی دارید، قبل از ذخیره سازی پیکر بندی sh404SEFF یا پاکسازی پایگاه داده، عاقلانه است که سایت را به حالت offline قرار دهید. بعد از انجام این کار، باید از یک ابزار آنلاین برای تولید یک نقشه ی سایت اتوماتیک استفاده نمایید یا سایت را به منظور یافتن لینک های خراب چک کنید. اسپایدر های موتور جستجو به داخل سایت شما خواهند رفت و تمامی لینک ها را بررسی خواهند نمود. بنابر این تمامی لینک ها در cache قرار داده خواهند شد و به سرعت در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهند گرفت.
سیستم کشینگ sh404SEFF بسیار شفاف است و به طور خودکار هر زمان که نیاز باشد بازسازی می شود. استفاده از کش علاوه بر کاهش نیاز به تعداد پایگاه داده ها، به طور قابل توجهی سرعت بارگذاری صفحات را بالا می برد. با این وجود توجه به این موضوع دارای اهمیت است که استفاده از کش نیاز به حافظه ی زیادی نیز دارد. اندازه ی این حافظه می تواند بسته به پارامترهای انتخابی مناسب محدود شود و حتی می تواند بطور کامل خاموش گردد.
اگر سایت شما چند زبانه است، شما می توانید ترجمه ی URLL را خاموش نموده و یا آن را روشن نگاه دارید. به طور طبیعی المان های URL به زبان کاربر ترجمه می شود. این اتفاق همچنین زمانی که از کاراکترهای غیر لاتین استفاده می شود نیز می افتد. در این مواقع، زبان پیشفرض سایت همواره مورد استفاده قرار می گیرد.
قبل از تولید URLهای تازه بهتر است که log 404 پاکسازی شود.


اصلاح URL ها


شما می توانید URL های جوملا را آنطور که می خواهید اصلاح نمایید و آنها را از دیدگاه سئو بهینه سازی نمایید.
به بخش ادمین جوملا و پس از آن به sh404SEF Control Panel بروید
بر روی View/Edit SEF Urls کلیک نمایید
URL که قصد دارید آن را اصلاح کنید را انتخاب کنید
اگر چک باکس با عنوان Save as Custom Redirect را فعال کنید، URL در ناحیه ی Custom Redirectt قرار خواهد گرفت که به این طریق از طریق کنترل پانل sh404SEF می توانید به آن URL دسترسی داشته باشید.
هنگامی که بر روی گزینه ی View/Edit Custom Redirects کلیک می نمایید، URLL خود را در اینجا مشاهده خواهید نمود. هنگامی که شما پیکربندی را ذخیره می کنید این URLها حذف نخواهند شد. شما می توانید آنها را هر طور که می خواهید اصلاح نموده و ذخیره کنید.
این موضوع به خصوص هنگامی که در حال به روز رسانی یک وب سایت کهنه هستید بسیار کارایی دارد زیرا تمامی URLهایی که دیگر قابل دسترسی نیستند به این طریق ثبت می شوند. 
شما می توانید این URLها را از طریق کنترل پانل sh404SEF مشاهده نمایید.
شما می توانید با URL که قصد اصلاح آن را دارید کاربران را به صفحه ی جدید ریدایرکت نمایید و URLL جدید را بجای آن وارد کنید.
بک آپ گیری از داده ها
شما می توانید URLهایتان را به یک فایل وارد کرده و یا از یک فایل خارج نمایید. در کنترل پانل sh404SEFF جوملا، دکمه ای به این منظور تعبیه شده است.
شما همچنین می توانید از ناحیه ی Custom Redirect ، URLLها را خارج کرده و یا آنها را به آنجا وارد نمایید. در این مورد فقط URLهایی که به صورت دستی تعریف شده اند در فایل خروجی ذخیره خواهند شد.
فایل ورودی (import file) یک فایل تکست ساده می باشد که URLLها در آن لیست شده اند. برای مثال اگر قصد داشته باشیم بر روی داده های redirections یک پردازش سنگین انجام دهیم، این فایل برای ورود به نرم افزارهای طبقه بندی مناسب خواهد بود.
اگر می خواهید دوباره URLLهایتان را وارد نمایید، به همان صفحه ی قبلی رفته و فایل را انتخاب کنید و بر روی دکمه ی Import Custom URLs کلیک نمایید.
 متا تگ هایی که در جوملا به طور دستی تعریف شده اند نیز به همین روش می توانند وارد یا خارج شوند. لینک ورودی/ خروجی در بالای صفحه ی تگ های متا (Meta Tags screen) قرار داده شده است و از طریق کنترل پانل اصلی قابل دسترسی خواهد بود.
تجریبات شخصی
ما همواره تلاش می کنیم که سایت های جوملای سئو پسند تولید نماییم. sh404SEFF یکی از بهترین پلاگین های جوملا است که مورد استفاده ی ما قرار گرفته است. نصب و استفاده از این پلاگین بسیار آسان است و اگر شما با جوملا و htaccess آشنا باشید و دانش اندکی در مورد سئو سایت داشته باشید، ستاپ کردن آن نیز برای شما بسیار ساده خواهد بود.
URL های سئو پسند
با راهنمایی هایی که انجام شد، فعال سازی URLLهای سازگار با موتورهای جستجو بسیار ساده است و کافی است که شما جوملا را برای فعال سازی آن آماده نمایید. البته ذکر این نکته لازم است که URLهای خروجی جوملا به صورت پیشفرض تمیز و مرتب نیستند و اغلب بسیار بلند و درهم ریخته می باشند.
سایت های جوملا حتی بدون این فعال سازی ها نیز توسط گوگل، یاهو و MSNN بدون هیچ مشکلی اندیس گذاری می شوند اما اغلب فعالان سئو معتقدند که استفاده از URLهای هدفمند هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهتر خواهد بود.
یک URLL موتور جستجو پسند، فرصتی است که شما می توانید با استفاده از آن کلیدواژه ی خود را در نام حقیقی فایل بگنجانید و حداقل به این طریق از مزایای استفاده از کلیدواژه ها در گوگل بهره مند شوید و به این طریق یکی دیگر از بخش های پازل سئو را برای سایتتان تکمیل نمایید.
این جزء، برای URLهای قدیمی یک ریدایرکت ۳۰۱۱ به گوگل صادر می نماید. این ریدایرکت دائمی بوده و مورد پسند موتورهای جستجو می باشد، به این معنی که شما حتی با تغییر مسیر صفحات سایتتان نیز می توانید رتبه ی آن صفحه را حفظ کنید.
قرار دادن تگ عنوان برای صفحه ی اصلی
 تگ عنوان صفحه ی اصلی یکی از مهمترین تگ های عنوان در سایت شما می باشد. به صورت پیشفرض جوملا برای این تگ از نام سایت که شما آن را در config ذکر کرده اید استفاده می نماید که تا حدودی گوگل پسند نمی باشد. زیرا اگر از مهمترین کلیدواژه های سایتتان در تگ عنوان صفحه اصلی سایت استفاده نمایید برای سئوی سایتتان بسیار مناسب تر خواهد بود.
چگونه می توان برای صفحه ی اصلی سایت های جوملا تگ عنوان تولید نمود؟
شما می توانید با استفاده از پلاگین سئوی sh404SEF که یک تنظیم کننده ی URL رایگان جوملا بوده و URllهای موتور جستجو پسند (SEF) تولید می نماید، برای صفحه ی اصلی سایت جوملای خود یک تگ عنوان تولید نمایید. نحوه ی کار به شکل زیر است :
در منوی کامپوننت های جوملا (Joomla Components menu) گزینه ی sh404SEF admin را انتخاب نمایید.
در sh404SEF admin ، Meta Tags را انتخاب کنید.
در قسمت بالا سمت راست Home Page Meta را انتخاب کنید.
به انتخاب خودتان یک عنوان انتخاب نمایید که حدود ۱۰ کلمه باشد
در حدود ۲۰ کلمه یک توضیح کوتاه در مورد سایتتان بنویسید
به این طریق می توانید یک عنوان غنی از کلیدواژه ها برای سایت جوملای خودتان تولید نمایید.
آخرین نسخه
<< توجه داشته باشید که در نسخه های اخیر sh404SEFF یک پیکر بندی جداگانه برای تگ متای صفحه ی اصلی در نظر گرفته شده است. این بخش در پانل ادمین sh404SEF قرار گرفته است اما یک دکمه ی جداگانه با عنوان Meta Tags نیز وجود دارد. بر روی این گزینه کلیک نمایید و سپس می توانید بخش مدیریت متا تگ ها را مشاهده کنید.
در صفحه ی مدیریت تگ های متا (Meta Tag Management Pagee) نزدیک به بالای صفحه دو دکمه ی سبز رنگ وجود دارد. یکی از آنها با عبارت Home Page Meta مشخص است.
بر روی این دکمه کلیک کنید و در اینجا شما می توانید تگ عنوان، توضیحات و … را وارد نمایید.
عناوین صفحه ی مناسب و URLهای تمیز موتور جستجو پسند در سئوی جوملا
تا اینجا شما یک سایت جوملا دارید، سرور شما از htaccess. پشتیبانی می کند و شما URLLهای موتور جستجو پسند را فعال نموده اید و در نهایت توانسته اید که sh404sef را با موفقیت نصب و راه اندازی نمایید. بنابراین اکنون می توانید بصورت اتوماتیک به تولید URLهایی با میزان خوانایی بیشتر تولید نمایید.
اکنون سایت جوملای شما URLLهای مناسب و تمیز تولید می نماید که کاربران و موتورهای جستجو می توانند آن را به روشنی درک کنند. اما هنوز هم گاهی URL های شما ممکن است اندکی طولانی باشند. همچنین ممکن است این URLها کمی به هم ریخته تولید شوند. زیرا جوملا به صورت اتوماتیک از تمامی کلمات عنوان صفحه ی شما برای تولید URL برای آن صفحه استفاده می نماید.
نکته ای که پیشنهاد می کنیم در این رابطه از آن استفاده نمایید، خارج کردن کلمات سکون (Stop Wordss) می باشد. این کلمات توسط گوگل در همه جا یافت می شوند و استفاده از آنها بی ثمر خواهد بود. برای مثال به نمونه ی زیر توجه نمایید :
 در جوملا هنگامی که یک صفحه ی جدید تولید می نمایید در سیستم مدیریت محتوا دو گزینه ی فوری در اختیار شما قرار داده می شود.
عنوان – عنوان حقیقی سایت شما عبارت Website Design in Glasgow با کلیدواژه های مهم Website ، Designn و Glasgow می باشد و in جزو کلیدواژه ها نمی باشد.
عنوان مستعار (Title Alias) – این URLL حقیقی است که شما آن را تولید می نمایید، و اگر از این گزینه استفاده نکنید، جوملا از عنوان صفحه ی شما به عنوان URL صفحه استفاده خواهد نمود(بسیار شبیه به آنچه که وردپرس در Permalinks انجام می دهد).
بنابر این همانطور که در مثال مشاهده کردید پیشنهاد می شود که از کلمات اضافی و غیر ضروری (مانند inn در مثال بالا) در URL استفاده نشود و تنها کلیدواژه های مهم در آن گنجانده شود.
در بسیاری از صفحات مراحلی که ذکر شد تنها کارهایی است که برای داشتن URLLهای تمیز و گوگل پسند نیاز است که انجام دهید، اما در برخی از صفحات، بهتر است با استفاده از sh404sef این گزینه های پایه را نادیده بگیرید و به تولید عناوینی برای صفحه بپردازید که همخوانی دقیقی با سرتیتر مقاله در بخش عنوان نداشته باشد.
تولید URLهایی که تمیز و مرتبی که در جوملا در کنترل کامل شما باشند، آنقدرها هم که به نظر می آید پیچیده نیست.
چگونه از بوجود آمدن مشکل محتواهای مشابه جلوگیری کنیم؟
مشکل محتواهای مشابه در جوملا
 جوملا مانند اکثر سیستم های مدیریت محتوای دیگر، با مشکل تولید محتواهای مشابه روبرو می باشد. پلاگین sh404sef  توانسته برخی از این مشکلات (نه تمامی آنها) را برطرف کند.
یکی از منابع اصلی تولید محتواهای مشابه در جوملا هنگامی است که شما آیکون های PDF و Printt را در تمامی صفحات تولید می نمایید. همانطور که می دانید گوگل هنگام اندیس گذاری صفحات، لینک آیکون های pdf و print را نیز اندیس گذاری می نماید و چیزی که شما دوست ندارید اتفاق بیافتد این است که نسخه ی pdf صفحه ی شما بالاتر از محتوای صفحه در رتبه بندی ها ظاهر شود. این موضوع به خصوص برای سایت هایی با اعتبار اندک در گوگل بیشتر اتفاق می افتد.
بهترین راه حل برای این موضوع این است که در جوملا PDF و print را به حالت un-publishh در آورید. به این طریق با پیشگیری از این اتفاق تمامی امتیازات گوگل به محتوای صفحه اختصاص خواهد یافت.
نصب کامپوننت های بیشتر
گاهی مشاهده می شود که یک وب سایت که تنها ۵۰ صفحه دارد، ۴۰۰۰۰ صفحه ی اندیس گذاری شده در گوگل ثبت کرده است و این موضوع به دلیل وجود کامپوننت تقویمی است که یک کاربر آن را در سایت خود نصب نموده است. ایندکس شدن صفحات بی ثمر، هیچ منفعتی برای سایت نخواهد داشت و گوگل برای این موضوع از سایت شما راضی نخواهد بود.
 در هنگام استفاده از کامپوننت های جوملا از افزونه هایی استفاده نمایید که در تولید آنها، سئو و گوگل مد نظر قرار گرفته باشند و برای آنها در صفحه، گزینه های nofollow و no indexx در نظر گرفته شده باشد یا بتوان آنها را توسط فایل robot.txtt از مدار ایندکس گذاری ها خارج نمود تا در نهایت هنگام استفاده از این اجزاها در صفحه، در ایندکس گذاری محتوا توسط گوگل هیچ مشکلی بوجود نیاید و تنها محتوای مورد نظر ایندکس گذاری شود.
 همچنین باید در نظر داشته باشید که در صورتی که به ناچار از محتواهای تکراری استفاده می نمایید از دامنه های کانونیکال در فایل htaccess بهره بگیرید یا اینکه یک متا تگ کانونیکال برای آنچه تولید نموده اید، ایجاد نمایید.
چگونه در جوملا تگ سرتیتر H1 تولید نماییم؟
قرار دادن تگ H1 در جوملا
هیچ مدرکی بر اساس واقعیت وجود ندارد که ثابت کند تگ های H1 در صفحه یا حتی تگ های H1 تا H66 منفعت خاصی برای رتبه های بالای گوگل دارند.
با این حال به گفته ی W3C داشتن یک تگ H11 از لحاظ معنایی مفید می باشد. گفته می شود که اگر صفحه ی شما از قیلطر های دیگر گوگل عبور کرده باشد، تگ های H1 می توانند مفید باشند و در مقوله ی ارتباط مفهومی می توانند برای صفحه وزن مثبتی را به همراه داشته باشند.
شما می توانید با نصب پلاگین sh404SEF به این مهم دست پیدا کنید
پس از نصب به آدرس  Components >sh404SEF > sh404SEF Configuration >Meta / SEO >Insert H1 tags رفته و گزینه ی Yes را انتخاب نمایید.
نکته : تقریبا استاندارد است که صفحه ی اصلی سایتتان را از طریق تصویری که با تگ H11 تگ شده است لینک نمایید. البته این یک روش ماشینی است و هدف از استفاده از تگH1 به این روش نیست. این یک ترفند قدیمی سئو است که دیگر گوگل به آن ارزشی نمی دهد.
تگ H11 باید به طور دقیق آنچه در صفحه وجود دارد را به تصویر بکشد و از دیدگاه بسیاری از متخصصان سئو می توان گفت که این تگ نباید دقیقا با تگ عنوان صفحه ی سایت جوملای شما یکی باشد. اگر قصد داید از این متد استفاده کنید، تگ H1 را از لینک تصویر (image link) به صفحه ی اصلی سایت انتقال دهید زیرا اگز می خواهید از توصیه های W3C پیروی کنید باید در هر صفحه از یک تگ H1 استفاده نمایید.
آیا تولید تگ H11 برای عناوین صفحه منفعتی برای شما به همراه خواهد داشت؟ جواب این سوال مثبت است اما میزان تاثیر آنن به سایت شما بستگی دارد. اگر شما به دلایل گیر افتادن در قیلطر های گوگل سایتی اسپمی شناخته می شوید، این رویه ها برای شما نفعتی به همراه نخواهد داشت.
 جوملا یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز می باشد که شما می توانید به راحتی با آن به تولید وبسایت بپردازید و با این سیستم مدیریت محتوا می توانید به راحتی به ویرایش سایتتان بپردازید. هر فردی با اندکی آموزش می تواند در چند روز کار با جوملا را فرا بگیرد. جوملا به ادمین سایت امکان می دهد که به راحتی با کلیک یک دکمهه به تغییر متن،  تصاویرو ساختار سایت بپردازد. جوملا همچنین بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سایت هایی سازمانی می باشد که در آنها تعداد محتواها بسیار بالا است. لازم به ذکر است که جوملا در سال های اخیر با نظر کاربران به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوای منبع باز شناخته شده است.
 جوملا در نوع خود یک محصول فوق العاده می باشد زیرا از انجمن های بسیار فعالی برخوردار است که پیوسته در حال پشتیبانی از آن می باشند. همچنین پلاگین ها و اکستنشن های بسیاری برای جوملا تولید می شوند که توانایی های این سیستم مدیریت محتوا را گسترده تر می نماید. شما می توانید سیستم مدیریت محتوای جوملا را تبدیل به یک وب سایت ۵ صفحه ای نمایید، می توانید آن را تبدیل به فروم یا وبلاگ کنید. می توانید به آن گالری، تقویم و سیستم های دیگری نیز اضافه نمایید.
 شما می توانید از جوملا به عنوان پل ارتباطی با مشتریان استفاده کنید. همچنین برای مدیریت کتابخانه های اسناد، محصولات و ویدئو ها نیز می توانید از این سیستم مدیریت محتوا بهره بگیرید. شما می توانید سطح دسترسی متفاوتی برای جوملا تعریف نمایید تا اینکه کاربران بتوانند برخی از بخش های سایت را به دلخواه خودشان تغییر دهند. تقریبا می توان گفت که با جوملا می توانید هر کاری را انجام دهید.
 اگر شما به دنبال سرمایه گذاری بر روی یک وب سایت جدید هستید، ابتدا مطمئن شوید که آیا می توانید به راحتی سایتتان را ویرایش نمایید؟

ویرایش شده توسط مهدیزاده

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید ارسال داشته باشید و بعد ثبت نام خود را در سایت کامل نمایید. اگر حساب کاربری در سایت دارید، جهت ارسال با حساب کاربری خود هم اکنون وارد سایت شوید

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • افزودن...